אז כמה אנחנו באמת מעורבים חברתית? מה אנחנו מעדיפים, לצאת להפגנה, לחתום על עצומות או רק להגיב בפייסבוק? ומי יותר מעורב – נשים או גברים? סקר חדש שנערך לכבוד חגיגות 20 השנים לרוח הישראלית עונה על כל השאלות ומראה שמגיעה לנו טפיחה על השכם.

מעורבים או לא מעורבים, זאת השאלה

מתנדבים ברוח הישראליתחלקנו חושבים שאנחנו מעורבים מאוד – יוצאים להפגנות, תורמים בחגים. חלקנו חושבים שאנחנו מסתפקים בלכתוב פוסט זועם בפייסבוק, אבל מתוצאות הסקר שנערך על ידי מכון סמית' בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת מגלה שאנחנו הרבה יותר מעורבים ממה שחשבנו.
הסקר החדש בדק את דפוסי המעורבות החברתית של הישראלים וגילה ש-87 אחוז מהציבור היה מעורב חברתית בשנה החולפת בתחום אחד או יותר. עוד בדק הסקר באילו פעילויות ישראלים היו מעורבים חברתית בשנה החולפת. 64 אחוז מהישראלים תרמו כסף או מוצרים לאנשים או לעמותות, ו-31 אחוז התנדבו בתחום כלשהו. כמובן, גם באינטרנט היינו פעילים: ארבעים אחוז מהנשאלים ציינו שהגיבו לפרסומים באינטרנט בנושאים חברתיים כלכליים או פוליטיים, בעוד ששלושים אחוז מהם פרסמו ברשתות החברתיות דעה בנושאים אלה בעצמם. 39 אחוז מהישראלים חתמו השנה על עצומות בנושאים שונים, ו-12 אחוז מהם גם יצאו להשתתף בהפגנה.

נשים תורמות יותר, גברים מתנדבים יותר

אז מי מעורב יותר – נשים או גברים? מסתבר שדפוסי המעורבות החברתית שלנו פשוט שונים: לפי הסקר, נשים תורמות יותר מגברים – 69 אחוז מהן תרמו בשנה האחרונה כסף, מוצרי מזון וחפצים לאנשים ולעמותות, לעומת 58 אחוז מהגברים. מצד שני, גברים יותר מתנדבים – 34 אחוז מהם התנדבו השנה בתחום כלשהו לעומת 29 אחוז מהנשים. הגברים גם מביעים את דעתם בנושאים חברתיים, כלכליים ופוליטיים יותר מנשים, גם בתגובות לפרסומים באינטרנט (48 אחוז מהגברים לעומת 33 אחוז מהנשים) וגם בפרסום דעתם ברשתות החברתיות (37 אחוז מהגברים לעומת 24 אחוז מהנשים).

DSC_0748 (1) (Small)

למרות שהישראלים מאד מעורבים, כשנשאלו מיהם הגורמים שצריכים לדאוג לצמצום פערים חברתיים וכלכליים בחברה הישראלית, רובם המוחלט (שמונים אחוז) ציינו שהממשלה והרשות המקומית הן האחראיות לצמצום הפערים. רק 39 אחוז מהנשאלים ציינו שהמגזר השלישי צריך להיות אחראי לנושא (עמותות, ארגוני התנדבות ותנועות נוער) ועוד פחות מכך, 26 אחוזים ציינו את שהמגזר העסקי פילנתרופי צריך להוביל אותו. 15 אחוז סבורים שאנשים פרטיים הם אלה שצריכים להוביל פעילות לצמצום פערים חברתיים, ובמקום האחרון צוינו יהודי התפוצות, שרק 7 אחוזים מהנשאלים חושבים שעליהם להיות מעורבים בפעילות כזו בישראל.
הסקר נערך לכבוד חגיגות ה-20 להקמתו של ארגון הרוח הישראלית. הרוח הישראלית היתה בין הארגונים הראשונים בישראל לרתום את הצבור לעשייה חברתית ויש לנו חלק משמעותי בקידום המגמות החיוביות האלו.

זה היה החזון של ראשי הסוכנות היהודית בהקמתם את הארגון ב-1988 ולאורו פעלנו מאז ועד היום.
במהלך 20 השנים האחרונות גייסה הרוח הישראלית סכום הקרוב ל-200 מיליון ₪, כולו מהציבור הישראלי. כ-200,000 נשים וגברים תרמו לנו לפחות פעם אחת ומרביתם פעמים רבות. התנדבו בשורותינו למעלה מ-10,000 גברים ונשים, 1,700 מתוכם רק בשנה האחרונה ולמעלה ממאה חברות עסקיות בחרו בנו השנה כשותפיהם לעשייה חברתית משמעותית. המספרים כמובן מרשימים אבל מה שחשוב זו ההשפעה המצטברת שלהם על הציבור הישראלי. והיום אחרי 20 שנים למשפחת הרוח הישראלית יש הזדמנות להביט אחורה בסיפוק רב.