עד גיל 21 הן כבר יחזרו מהירח

[fusion_text]

לנערים ולנערות של נבחרת הרובוטיקה של כפר הנוער הדסה-נעורים היו שישה שבועות בלבד לבנות רובוט שיצליח להעביר מטענים בין חלליות. פגשנו 3 מדעניות צעירות מהנבחרת

בזמן שמדינה שלמה עקבה אחרי ההמראה, והתאכזבה מהנחיתה, בהאנגר גדול ליד כביש החוף עמלו חניכות וחניכי כפר הנוער הדסה נעורים – על פרויקט אחר ומאתגר לא פחות: לבנות בתוך שישה שבועות רובוט שיצליח להעביר מטען מרכב חלל לתוך פתחים שונים בחללית האם.
את הרובוט הזה בונים חברות וחברי נבחרת הרובוטיקה של כפר הנוער הדסה-נעורים במסגרת פרויקט FIRST של היזם היהודי-אמריקאי דין קיימן – האיש שאחראי לפיתוח הסגוואי ועוד שלל המצאות. הקבוצה הציגה את רובוט החלל שלה בתחרות הארצית שהתקיימה בתל אביב באמצע חודש אפריל.

ולא סתם אנחנו מדגישים את חברות הקבוצה, בנבחרת של הדסה-נעורים חברות שבע בנות. מרגריטה מיינוסקה בת ה-17 שעלתה לארץ לבדה לפני כשנה במסגרת תכנית נעל"ה, טניה דרובדוב, עוד מעט בת 16, וניקול סובוטניק בת ה-17, שלושתן נחשפו לתחום הרובוטיקה בזכות התוכנית ומדגישות את החשיבות שכמה שיותר נערות ונערים יכירו את תחומי המדע והטכנולוגיה – תוכנה, אלקטרוניקה, מכניקה או בנייה.


פרויקט בניית הרובוט החל בשנה שעברה כיוזמה של התלמידים, שפנו להנהלת כפר הנוער וסיפרו על התחרות המיוחדת. "זה מאוד מצא חן בעינינו", מספרת עינת רייך, יו"ר כפר הנוער הדסה נעורים. "ראינו שלא מדובר בעוד תחרות שבונים בה רובוט, אלא מיזם שכולל גם תרומה לקהילה, עבודת צוות, תכנון ועיצוב. המכשול הכי גדול שעמד בפנינו היה הכסף אבל החלטנו שהולכים על זה עד הסוף. נתתי מה שיכולתי והוספנו לזה עוד תרומות. חשבנו שזה נחמד, אבל לא תיארנו לעצמנו שהן תגענה כל כך רחוק".
"עם הרובוט הקודם הגענו לתחרות הארצית והתחרינו מול עשרות תיכונים מכל הארץ, חלקם מאוד חזקים כלכלית. הצלחנו להגיע לגמר ולאחד מעשרת המקומות הראשונים. השמחה הייתה גדולה מאוד. הרגשנו ששברנו את תקרת הזכוכית".
ואז טסנו לתחרות העולמית בארה"ב, עלות ההשתתפות בתחרות הבינלאומית עמדה על 180,000 שקלים, היו הרבה מאוד אנשים שחשבו שזה אבוד אבל לא וויתרנו וגייסנו את כל הכסף, גם הילדים התגייסו והבטיחו שהם יעבדו בקיץ כדי לממן את החלק שלהם וכל אחד מהם התחייב על 2,000 שקלים![/fusion_text][one_half last="no" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" hover_type="none" link="" border_position="all" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" animation_offset="" class="" id=""][fusion_text][/fusion_text][/one_half][one_half last="yes" spacing="yes" center_content="no" hide_on_mobile="no" background_color="" background_image="" background_repeat="no-repeat" background_position="left top" hover_type="none" link="" border_position="all" border_size="0px" border_color="" border_style="" padding="" margin_top="" margin_bottom="" animation_type="" animation_direction="" animation_speed="0.1" animation_offset="" class="" id=""][fusion_text]

[/fusion_text][/one_half][fusion_text]בטקסס 2018 ניצחנו בגדולהגענו למקום הראשון בקטגוריית בתי-הספר שמשתתפים בפעם הראשונה בפרויקט. זה הוכיח לנו שלא חשוב מאיפה אתה מגיע, אתה תמיד יכול לכבוש כל יעד כששואלים את מרגריטה, טניה וניקול למה דווקא רובוטיקה, התשובות מאוד נחרצות: "זה מאוד מעניין. אני רואה חברים שיגיעו לדבר הזה רק בעתודה בצבא או אחרי הצבא והנה אני כבר בגיל 17 בונה רובוט ויודעת כל כך הרבה דברים שבלי הפרויקט הזה בחיים לא הייתי מגיעה אליהם. נראה לך שהייתי עובדת עם מחרטה ומקדחה סתם ככה?"
דרובדוב מוסיפה: "הרבה מבני הנוער כאן רוצים לעבוד ברובוטיקה בעתיד והפרויקט נותן להם המון כלים. אני בבית הספר וכבר יודעת איך נראה המקצוע הזה בפועל ויכולה להחליט האם אני רוצה לעבוד בזה בעתיד או לא".

השנה זכינו בשני פרסים בתחרות בישראל – עיצוב תעשייתי ובטיחות, ואנחנו בדרך לדטרויט ומקווים להביא זכייה נוספת לנבחרת הרובוטיקה שלנו! רק 12 קבוצות מישראל יזכו לטוס לתחרות הבינלאומית ואנו זקוקים לעזרתכם כדי להפוך את החלום הזה למציאות.

כל תרומה במשאבים העומדים לרשותכם תקדם אותנו בדרך להצלחה, לפרטים נוספים ותרומות: ריבה 0526130139 או במייל riva@spiritofisreal.org.il[/fusion_text]

Comment

לתרומות
דילוג לתוכן